۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۳۷۸۴۸
حجت الاسلام ذوالنور:

نماینده نباید وامدار جریانات باشد | مجلس کارآمد مشکلات کشور را حل خواهد کرد

نماینده نباید وامدار جریانات باشد | مجلس کارآمد مشکلات کشور را حل خواهد کرد
رییس فراکسیون روحانیت مجلس تأکید کرد که وامدار بودن، نگاه به رأی دوره بعدی و نداشتن حریت در این زمینه باعث شده است که مجلس کنونی نتواند در تراز انقلاب اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشست علمی سیاسی "کنشگری روحانیت در مجلس شورای اسلامی" که به همت خبرگزاری رسا در سالن جلسات این رسانه حوزوی برگزار شد، به تبیین شاخصه های مجلس تراز اسلامی پرداخت و گفت: در انقلاب ما نظام اسلامی پی ریزی و پایه گذاری شده و از ارکان مختلفی تشکیل شده است.

وی یکی از ارکان تأثیرگذار نظام اسلامی را مجلس شورای اسلامی دانست و ادامه داد: مجلس از آن جهت که نماد جمهوریت نظام بوده و رأس و مغز امور کشور و مملکت است، یکی از ارکان مهم نظام به شمار می رود.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه کار مجلس ریل گذاری برای مسیر کشور است، اظهار داشت: مجلس از هیچکدام از مشکلات کشور تبرئه نمی شود، زیرا همه امور مملکت به مجلس بازمی گردد، از این جهت باید مجلس در تراز انقلاب اسلامی باشد تا بتواند اهداف نظام را محقق کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند، تأکید کرد: مجلس می تواند در عرصه حل مشکلات موجود در بخش های مختلف نظام و کشور ایفای نقش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نمایندگانی که انتخاب می شوند شاخصه های نماینده تراز انقلاب اسلامی را نداشته باشد، به تبع سایر امور مربوط به مجلس نیز شاخصه های تراز خود را از دست خواهند داد؛ امروز برخی نمایندگان از آگاهی لازم برای عمل به وظایف نمایندگی مجلس برخوردار نیستند؛ نماینده تراز انقلاب باید از مهارت موضوع شناسی برخوردار باشد، این در حالی است که برخی نمایندگان هیچگونه مهارتی در این زمینه ندارند.

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به اینکه مجلس جای کار فردی نیست، عنوان کرد: نمایندگان باید از مهارت لازم برای موضوع شناسی و جریان سازی برخوردار باشند؛ مجلس ایده آل مجلسی است که قوانینش برگرفته از شرع مقدس باشد، این در حالی است که برخی نمایندگان الفبای مسائل شرعی را هم بلد نیستند.

رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز متأسفانه در مجلس شورای اسلامی کسانی هستند که با احکام اسلامی آشنایی دقیقی ندارند؛ امروز برخی نمایندگان برای حضور در مجلس هزینه های هنگفتی صرف می کنند؛ یکی از این نمایمندگان حدود 17 میلیارد تومان هزینه کرده است تا بار دیگر در مجلس حضور داشته باشد.

وی ابراز داشت: شورای نگهبان باید خروجی مجلس را با رأی ولی حاکم قرار دهد؛ مجلس نمی تواند خروجی اش مشوش باشد؛ نمایندگان باید شجاع بوده و منافع شخصی را در نظر نگیرند؛ امروز برخی نمایندگان وامدار جریانات سیاسی هستند و به این دلیل نمی توانند مستقل باشند.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه شفافیت یکی از شاخصه های مهم مجلس تراز انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: وکیل باید بر رفتار موکل خود نظارت داشته باشد؛ مجلس تراز انقلاب مجلسی است که شفاف باشد و مردم نسبت به رفتار نمایندگان نظارت داشته باشند؛ اگر شفافیت وجود داشته باشد نمایندگان نمی توانند هر کاری انجام دهند.

وی تأکید کرد: وامدار بودن و نگاه به رأی دوره بعدی و نداشتن حریت در این زمینه باعث شده است که مجلس کنونی نتواند در تراز انقلاب اسلامی باشد.

حجت الاسلام ذوالنور در ادامه به مسأله کنشگری روحانیت در مجلس شورای اسلامی پرداخت و عنوان کرد: روحانیون در مجلس نیز همان جایگاه خود در جامعه را دارند، علاوه بر این از اختیارات نمایندگی مجلس نیز برخوردار هستند؛ وظیفه اصلی روحانیون در مجلس انطباق قوانین با شرع مقدس است، زیرا به مسائل شرعی آشنا هستند.

رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکل بسیاری از تضادها و چالش ها در کشور ما آن است که برخی قوانین بدون در نظر گرفتن ساحت اخروی و معنوی انسان نوشته می شود؛ شورای نگهبان مگر چقدر می تواند قوانین را با شرع مقدس انطباق دهد؟ گاهی اوقات وقت برای اصلاح قوانین بسیار کم است و ممکن است شورای نگهبان نتواند در آن زمان به اصلاح قانون بپردازد.

وی با اشاره به اینکه حریت روحانیون در مجلس شورای اسلامی از سایر نمایندگان بیشتر است، ابراز داشت: اگر مجلسی داشته باشیم که با فهم دینی قوانین را بنویسد و تصویب کند، بدون شک راندمان کارها با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت می کند.

حجت الاسلام ذوالنور در ادامه به ارائه توضیحاتی در زمینه طرح شفافیت پرداخت و اظهار داشت: طرحی که برخی نماینده اصلاح طلب در زمینه شفافیت ارائه و امضا کردند به منزله دفن شفافیت بود؛ این طرح می گوید همه مسائل و امور مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان نیز در درگاه قرار بگیرد، در حالی که این موضوع با قانون اساسی سازگاری ندارد؛ برخی نمایندگان با این طرح می خواستند توپ را در زمین شورای نگهبان بیندازند و خود را تبرئه کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه طرح دوفوریتی بنزین را برای آرامش افکار عمومی طرح کلید زدم، اما پس از اظهار نظر رهبری مبنی بر اجرای مصوبه سران قوا آن را پاره کرده و دیگر پیگیری نکردم، گفت: تأمین حقوق مردم در اطاعت از رهبری است؛ کسانی که از تبعیت از رهبری سر باز می زنند قانون گریز هستند زیرا قانون اساسی نیز فصل الخطاب را رهبری قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت آقا فرمود مصوبه سران قوا اجرا شود و آنجا بود که طرح را پاره کردم و گفتم ما باید طبق نظر رهبری عمل کنیم و ثبت آن را هم خلاف می دانم؛ رهبری با حمایت از مصوبه سران قوا ایثار کرده و خود را فدا کردند تا نظام حفظ شود؛ با این اقدام بود که اشرار و ضد انقلاب دستشان خالی ماند و مردم آنها را تنها گذاشتند و نیروهای امنیتی توانستند ماجرا را دو روزه جمع کنند.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه در فتنه آبان ماه تشخیص صف اشرار از صف مدم بسیار سخت بود، موضع رهبر معظم انقلاب را نقطه افتراق صف مردم از اشرار معرفی کرد و بیان داشت: رهبری برای حفظ نظام و مملکت و مردم خود را فدا کرد و الان هم وظیفه داریم در کاستن تبعات تصمیم غلط رییس جمهور مبنی بر افزایش قیمت بنزین گام برداریم.

رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی تلاش می کنند تقصیر گرانی بنزین را گردن وزیر کشور بیاندازد، اما تردیدی نداریم که رییس جمهور در این داستان مقصر است؛ آقای رییس جمهور حتی به دنبال گرانی گازوئیل بود و وزیر کشور زیر بار نرفت؛ گناه اغتشاشات آبان ماه بر گردن شخص آقای رییس جمهور است.

وی تأکید کرد: این که رییس جمهور می گوید از ماجرای افزایش قیمت بنزین اطلاع نداشتم، اگر دروغ باشد که صلاحیت اداره کشور ندارد و اگر راست باشد هم باید بگوییم چه اتفاقی می خواهید بیفتد تا شما خبر داشته باشید؟ افزون بر همه این موارد خنده وقیحانه رییس جمهور نیز نمکی بر زخم مردم بود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از روحیه نفاق و دورویی برخی نمایندگان در نطق های مجلس تصریح کرد: گاهی نمایندگان درباره موضوعی با شدت صحبت می کنند اما حاضر نیستند که آن موضوع را در قالب ابزار قانونی مجس دنبال کنند؛ نطق ها کاربرد بیرونی دارد و جز هزینه چیزی برای مجلس ندارد، شاید اگر نطق ها درونی پخش شود نمایندگان مجبور می شوند بدون ریاکاری عمل کنند.

وی در ادامه به مسأله احراز صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان اشاره و ابراز کرد: رد صلاحیت های نمایندگان کنونی مجلس بیشتر بخاطر مسائل اخلاقی، اقتصادی و مالی و استفاده از جایگاه بوده است و این موضوع برای سایر داوطلبان صدق نمی کند.

حجت الاسلام ذوالنور مطرح کرد: شورای نگهبان به چیزی که احراز صلاحیت را مخدوش کند استناد کرده و رد صلاحیت می کند، در حالی که شخص رد صلاحیت شده پس از رد صلاحیت شدن فرصت شکایت دارد و ممکن است مورد عدم احراز صلاحیت شدن خود را با ارائه مستندات تکذیب کند و بار دیگر تأیید صلاحیت شود.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه شورای نگهبان جناحی عمل نمی کند، اظهار داشت: این که برخی می گویند تأیید و یا رد صلاحیت ها به منظور خالی کردن زیر پای یک جریان خاص سیاسی صورت می گیرد، سخنی نادرست است؛ این که می گویند دلیل رد صلاحیت ها «سیاسی» است، یعنی علت رد صلاحیت ها مسائل سیاسی محسوب می شود؛ به بیان دیگر برخی نمایندگان و یا داوطلبان به خاطر موارد سیاسی همچون عدم التزام به مبانی اسلامی و تقابل با ارزش ها رد صلاحیت می شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از فعالیت های صادقانه و موثق خبرگزاری رسا و بیان اینکه این رسانه حوزوی فعالیت ها و فریادهای رسانه ای خود را با وجود همه مشکلات به صورت رسا سر می دهد، گفت: این رسانه حوزوی علیرغم مشکلات اقتصادی و عدم پشتیبانی و حمایت توانسته است پیشرفت های خوبی داشته باشد و جناحی عمل نکند؛ این رسانه حوزوی به گونه ای نیست که جریانات بخواهند در آن طمعی داشته باشند و علیرغم همه مشکلات عملکرد بسیار خوبی داشته است./841/پ201/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
با نزدیک شدن به ایام انتخابات مسائل مختلفی در شهرهای مختلف مطرح می شود که همگی معطوف به انتخابات مجلس شورای اسلامی است اما در گرد وغبار انتخابات مجلس، حواسمان نیست که انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان هم در پیش است.
1
0